چند تمرین برای بهبود روانخوانی دانش آموزان کلاس اول👌

اگر کودک دانش آموز شما در روانخوانی ضعیف است چند تمرین پیشنهادی با هدف بهبود خواندن و روانخوانی را به شما پیشنهاد می دهیم.

۱- موقع خواندن متن ، دانش آموز با انگشت یا مداد خط ببرد.

۲- برای جلوگیری از برگشت چشم به کلمات قبل که در بعضی کودکان اتفاق می افتد و باعث کند_خوانی آنها می شود، بعد از خواندن هر کلمه روی کلمه را بگیریم ؛این کار به خواندن کلمه بعدی نیز کمک می‌‌کند، شروع کلمه بعدی نیز مشخص می شود.

۳- برای کودکی که در خواندن کلمات در زمینه مشکل دارد و نیمی از کلمه قبلی و حرفی از كلمه بعدی را با کلمه مورد نظر می‌خواند، پوشاندن این طرف و آن طرف کلمه و فقط دیدن کلمه مورد نظر سودمند است.

۴- برای تندخوانی به کودکان بیاموزیم که ابتدا دو کلمه را با هم ببینند و بخوانند و بعد از پیشرفت سه کلمه و بیشتر را ببینند. فعالیت های دید واگرا برای این منظور توصیه می شود

۵- بازی مارپله برای سرگرمی و آموزش : کلمات را نوشته و به ازای درست خواندن کلمه به تعداد حروف جلو برود.

۶ – برای فعالیت های مربوط به درک_مطلب ، تأکید بر نکات مهم متن و با تغییر لحن کلام و تکرار می‌تواند مثمر ثمر باشد تا دانش آموز توجه کند و ضمناً هر پاراگراف را در کاغذی جدا بنویسیم و چند تا سؤال مربوط به آن پاراگراف را روبرو یا پشت ورقه بنویسیم و بپرسیم یا بخواهیم که جواب را بنویسند، این کار سبب توجه بیشتر دانش آموز به مطلب مهم می شود.

 

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا